Colin Pichel heeft het er maar druk mee: hij is gitarist van de band The Bitches, wereldberoemd in Leiden. Bovendien is hij oprichter en eigenaar van de muziekschool Rockademy, inmiddels een gevestigde naam. De Rockademy, Pichel's grote trots, is volgens hem hét bewijs dat er ook zonder subsidies mooie dingen kunnen gebeuren: “Ik heb dit met heel weinig middelen vanaf de bodem opgebouwd”.

 

 

"The Sky is the Limit"

 

 

 

 

 

 

 

              

Colin Pichel

46 jaar

Sinds 1988 woonachtig in Leiden

Oprichter en eigenaar van Rockademy

Zanger en gitarist van The Bitches

               

                 

 

 

 

 

Het is een komen en gaan van muzikanten op de Rockademy. Een kleine jongen loopt met een gitaar onder zijn arm aan de hand van zijn moeder de deur uit, als Colin Pichel net klaar is met het rondleiden van de organisatoren van een lokaal jazzfestival “Ik had nog nooit van dat festival gehoord”, zegt Pichel. “Maar dat ligt meer aan hen dan aan mij”. Het is precies deze manier van denken waarmee Pichel zijn muziekschool groot heeft gemaakt. “Ik heb met heel weinig middelen een succes van de Rockademy gemaakt”, aldus de gitarist.

 

Ook met zijn band The Bitches timmert Pichel al geruime tijd aan de weg. Laatst stond hij nog op het 3 oktober festival, en hij speelde al eens voor een publiek van 7000 mensen. Pichel: “De vreugde van het publiek is voor mij het ultieme doel. Als je mensen weet te raken, is het elke keer opnieuw alsof je voor de eerste keer speelt”. Zijn droom om met zijn band de grootste van Leiden te worden, word steeds tastbaarder.

 

Als ik het kan, kan iedereen het”

 

 

Pichel roemt initiatieven die de Leidenaren bij elkaar brengen. Als voorbeeld geeft hij het Summerjazz festival, wat opgezet is door een paar studenten op een zolderkamer. “Heel mooi om te zien dat een paar losgeslagen studenten zoveel kunnen bereiken”, aldus Pichel. Hij prijst de 'can do' mentaliteit waarmee het festival vorm heeft gekregen: “Die jongens hebben de ballen gehad om dit festival steeds verder uit te bouwen, en ook nog met weinig hulp van de gemeente. Dit soort evenementen verbindt de Leidenaren, en dat is geweldig”.

 

 

                                                                                                 The Bitches in concert
The Bitches in concert

 

Ontwikkeling

 

Pichel ziet het systeem van culturele subsidies het liefst vervallen. Niet in de laatste plaats omdat er volgens hem al meer fout dan goed mee gaat: “Ik ken verhalen over het Korenhuis. Daar gaan bakken met gemeentegeld over de balk. Dat wordt verkeerd besteed. Dat is sowieso al erg, maar al helemaal als dat in naam van cultuur gebeurt”. Het valt Pichel tegen dat er in Leiden, de stad van cultuur en wetenschap, zo weinig te doen is op dat gebied. “Ik kom zelf uit Zoetermeer en als ik zie wat daar met weinig middelen gebeurt, moet ik concluderen dat die stad cultureel beter ontwikkeld is dan Leiden”. Hij doet de uitspraak met pijn in het hart, want Leiden is hem inmiddels dierbaarder dan zijn geboorteplaats. Maar hij moet eerlijk zijn: “In Zoetermeer zijn veel meer grote festivals met topacts en een goede programmering. Dat mis ik hier. Wat mij betreft is the sky the limit”.

 

"Ik mis connectie met het volk”

 

Op de gemeente Leiden hoef je volgens Pichel voor culturele ontplooiing niet te rekenen. Dit ondervond hij zelf al eens toen hij een idee voor een 'Walk of Fame' in Leiden kreeg. “Ik had ooit een plan om voor bekende Leidenaren een soortgelijke stoep als in Hollywood aan te leggen”, aldus Pichel. “Helaas heeft de gemeente me daarbij enkel tegengewerkt”. Voor één ding vraagt hij echter wel de aandacht van de gemeente: “Volgens mij zijn tachtig procent van de directeuren van culturele instellingen in Leiden niet eens woonachtig in de stad”. Bij deze instellingen moet volgens Pichel iemand aan het roer staan die met passie wil werken aan de cultuur in de stad: “Niet iemand die zo'n baan neemt en even later weer doorgaat met iets anders. Het moet iemand zijn die betrokken is bij Leiden en wil werken in naam van de cultuur”. Hieruit blijkt volgens Pichel de kloof tussen de gemeente en de Leidenaar. “De culturele instanties hebben mensen nodig die het echte Leidse leven kennen. Nu mis ik de connectie met het volk”.


 

Voor meer over Colin Pichel en zijn muziekschool en band, zie zijn website