Pop Eye is in de Leidse graffitiscene even bekend als mysterieus. De kunstenaar gaat sinds 2012 verscholen achter zijn alias, en sindsdien is zijn beeldmerk van het gevleugelde oog een icoon in het Leidse straatbeeld geworden. Zijn werk getuigt van een grote maatschappelijke betrokkenheid en een kritische blik op de samenleving. Pop Eye's oog is overal in Leiden, dus wat ziet hij?

 

 

De verstikking van de creativiteit”

 

 

 

 

 

 

 

Pop Eye

Graffitikunstenaar

 

Leeftijd en woonduur in Leiden onbekend

 

Zijn gezicht toont hij niet aan de buitenwereld, en ook zijn leeftijd houdt hij voor zichzelf. Pop Eye is een mythe. In zijn atelier kijken de gevleugelde ogen op hem neer terwijl hij ontspannen achterover gaat zitten en een biertje opentrekt. Hij hult zich in anonimiteit, omdat zijn identiteit volgens hem niet relevant is. Het gaat om de kunst. De graffitikunstenaar combineert in zijn werk realistische elementen met een cartoonachtige stijl om dingen in een ander daglicht te zetten. Pop Eye is het nieuwste hoofdstuk in het creatieve leven van een kunstenaar die al van kinds af aan met tekenen en verf bezig is. Mede dankzij zijn kritische stijl heeft dit hoofdstuk ervoor gezorgd dat hij inmiddels een gevestigde naam is in de Leidse graffitiscene, en daarbuiten.

 

Legaal spuiten

Pop Eye's verworven status leverde hem een kans op zich te mengen in de discussie over legale graffitiplaatsen in Leiden. “Het belang van dit soort locaties is dat het plekken zijn waar graffitikunstenaars samen kunnen komen en hun skills kunnen ontwikkelen”. De legale plekken kwamen er, maar niet op de locaties die Pop Eye voor ogen had. “Uiteindelijk heeft men gekozen voor de Plesmantunnel en de Damtunnel. Jammer, want deze plekken zijn te klein en te donker”. Pop Eye ziet Heerlen als voorbeeld van hoe het wél moet: “Die stad heeft goede legale locaties en nodigt zelfs graffitikunstenaars uit om daar te komen werken. Heerlen wordt hierdoor een trekpleister voor kunstenaars én liefhebbers van graffitikunst”.  

 

 

Pop Eye's 'S.O.S.' (Society on Sale)
Pop Eye's 'S.O.S.' (Society on Sale)

 

Perspectief

Volgens Pop Eye heeft Leiden veranderingen doorgemaakt die de graffitiscene niet ten goede zijn gekomen. “Er waren vroeger leegstaande loodsen en fabrieken waar de kunst een stormachtige ontwikkeling doormaakte. De verstedelijking heeft een einde gemaakt aan dit soort plekken”. Daarom pleit Pop Eye voor een grote muur op een A-locatie. “Dit is goed voor de stad Leiden, en voor de jonge kunstenaars die zich hier kunnen ontwikkelen. Een breder publiek leidt tot beter werk”.

 

Er valt nog genoeg te verbeteren, maar Pop Eye ziet ook positieve punten van het cultuurbeleid van Leiden. Een aantrekkelijk werkklimaat en het grote aantal culturele evenementen noemt hij als pluspunt. “Leiden is qua grootte een middenmaatje, maar kan op cultureel gebied wedijveren met grote steden. We hebben de grootste kunstroute van Nederland, dat zegt wel wat. Er is veel creativiteit in Leiden”. Het is daarom volgens Pop Eye ook jammer dat er te weinig ruimte is voor experimentele kunst in de stad. Pop Eye: “Er zijn toch al veel gevestigde namen in Leiden die niet de kans krijgen hun werk op een groot podium te tonen. Het is een deur waarop je hard moet kloppen om hem te openen”.

 

Pop Eye ziet kunst als zuurstof, de mens heeft het nodig om te kunnen ademen: “In de mijnen namen ze vroeger een vogeltje mee. Als het vogeltje van zijn stokje ging, kon je maar beter wegwezen. Zo is het met kunst ook. Haal je dit weg, dan krijgt de samenleving geen zuurstof meer”. Hij vat het samen als de verstikking van de creativiteit.

 

 

Voor meer van Pop Eye's werk, zie zijn Facebookpagina Popeyebrand.